Overslaan en naar de inhoud gaan

In de statuten kan je volgende items terugvinden:

1-Benaming en zetel

2-Doelstelling

3-Lidmaatschap

4-Algemene vergadering

5-Bestuur

1 Benaming en zetel

De bridgeclub draagt de naam "BridgeClub Bilzen" feitelijke vereniging, afgekort "BCBilzen"

De vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur.

De vereniging is aangesloten bij de Vlaamse Bridge Liga, afgekort "VBL"

De zetel van de vereniging is gevestigd in het lokaal waar de wekelijkse open tornooien van de club gespeeld worden. Exacte gegevens hieromtrent worden vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement afgekort "HR".

2 Doelstelling

Het aanleren en begeleiden van nieuwe leden.

De organisatie van bridgewedstrijden rekening houdend met de spel- en wedstrijdregels, zoals deze door VBL zijn vastgelegd.

Het organiseren van allerhande activiteiten die bijdragen tot het sociaal- en bridgegebeuren, op verschillende locaties.

3 Lidmaatschap

Om lid te worden dient het lid een jaarlijks lidgeld te betalen. Het jaarlijks lidgeld wordt door het bestuur vast gelegd.

Het lidgeld is betaalbaar  15 augustus

Nieuwe leden kunnen steeds op ieder moment van het kalenderjaar toetreden.

De toetreding houdt de aanvaarding in van de statuten en van het huishoudelijk reglement.

De leden verliezen hun lidmaatschap door ontslag, overlijden, uitsluiting of het niet betalen van het lidgeld.

Deze omstandigheden geven geen recht op gehele of gedeeltelijke teruggave van het lidgeld.

Leden kunnen uitgesloten worden bij beslissingen van het bestuur. Hiervoor is geen schriftelijke motivering vereist.

De motivering tot uitsluiting kan gestoeld zijn op hier navolgende aspecten:

Het niet naleven van het huishoudelijk reglement en of wangedrag.

De vereniging " BCBilzen" noch haar bestuurders kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen, die zich zouden voordoen tijdens door haar georganiseerde activiteiten.

De leden hebben geen deel in het vermogen van de vereniging en hebben geen recht op aandeel in de behaalde winsten.

4 De algemene vergadering

Jaarlijks wordt een algemene vergadering gehouden op een geschikte dag van de maand september.  Andere algemene vergaderingen worden gehouden op aanvraag van het bestuur of van 1/3 van de leden.

Elk lid heeft één stem. Ieder lid kan zich laten vertegenwoordigen door een ander lid, mits een schriftelijke volmacht.

De voorzitter, of één van zijn vervangende bestuursleden, leidt de vergadering.

De algemene vergadering beslist met eenvoudige meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of vervangend bestuurslid doorslaggevend.

Op de algemene vergadering geeft de voorzitter een verslag van de werking van de club.

De penningmeester doet verslag over de uitgaven en inkomsten van het voorbije jaar. De vergadering spreekt zich uit over de goedkeuring van de rekeningen. Zij vaardigt eventueel 2 van leden af om stukken in te kijken.

Het verslag van de algemene vergadering wordt opgemaakt door de secretaris(esse) en verschijnt op de webpagina van de club. Hierna hebben de leden 14 dagen de tijd om opmerkingen te formuleren, waarna het verslag wordt goedgekeurd door het bestuur.

Bevoegdheden van de algemene vergadering:

-Goedkeuring en wijzigingen van de statuten.

-De algemene vergadering stelt één toezichthouder, geen deel uitmakend van het bestuur aan, om de boekhouding te onderzoeken en zijn bevindingen over te maken.

Verkiezingen van nieuwe bestuursleden (zij moeten lid zijn van "BCBilzen”) voor een periode van twee jaar.

5 Het bestuur

Het bestuur beslist over de toebedeling van de bestuursfuncties.

Het bestuur bestaat uit een voorzitter, een ondervoorzitter, een secretaris(esse), een penningmeester en twee helpers met het recht om mee te stemmen bij beslissingen. De functies van voorzitter, ondervoorzitter secretaris(esse) en penningmeester kunnen niet gecumuleerd worden. De bestuursleden oefenen hun functie onbezoldigd uit.

Alle bestuursleden zijn ontslagnemend en onmiddellijk opnieuw verkiesbaar op de Algemene Vergadering  (afgekort AV) waarop een nieuw bestuur door stemming verkozen wordt. Elk lid kan zich schriftelijk of elektronisch kandidaat stellen bij de secretaris(esse), en dat twee weken voor de AV waarop een nieuw bestuur verkozen wordt. De bestuursleden worden verkozen voor een periode van 3 jaar.

Het bestuur kan een huishoudelijk reglement opstellen en dit geldt voor alle leden van de club

Bevoegdheden van het bestuur:

-Toebedeling van de bestuursfuncties

-Beheer van patrimonium, rekeningen en boekhouding.

-Opstellen van begroting.

-Dagelijks functioneren van de club

-Organiseren van cursussen voor beginners en gevorderden.

-Organiseren van tornooien en festiviteiten.

-Beheer van de website

-Beheer en aanschaf materiaal

 

Statuten 01/03/2022